OCDNET.cz

OBSEDANTNĚ KOMPULZIVNÍ PORUCHA A OCD FORUM

POČÍTAČOVOU HROU PROTI OCD

Rozhovor s autory mobilní herní aplikace určené lidem s nutkavými myšlenkami a chováním

Foto: Pixelfield

Díky spolupráci firmy Pixelfield a Národního ústavu duševního zdraví vzniká hra na mobilní telefony, určená lidem s nutkavými myšlenkami a chováním. Čtenářům OCDNETu  se tento projekt pokusí neotřelým způsobem přiblížit Marek Háša a MUDr. Pavla Stopková, PhD, členové týmu, který hru vyvíjí. Ve vzájemném rozhovoru si oba pokaždé prohodili své role tazatele a odpovídajícího, abyste si mohli udělat o projektu co nejpřesnější představu jak z roviny herní tak čistě terapeutické.

Rozhovor s Markem Hášou

Na dotazy MUDr. Pavly Stopkové odpovídá Marek Háša, autor nápadu vývoje hry pro lidi s příznaky obsedantně kompulzivní poruchy:

Nové technologie v oblasti duševních potíží významně rozšiřují možnosti osvěty a dostupnosti léčby, přesto spojení hry na mobilní telefon a obsedantně kompulzivní poruchy může působit překvapivě. Co konkrétně vás přivedlo na nápad vytvořit hru, která bude obsahovat terapeutické principy pro obsese a kompulze?

Stejně jako další duševní poruchy, i OCD se často tabuizuje a povědomí o ní mezi širokou veřejností je velmi slabé, přitom se s ní do jisté míry potýká velká část populace. Formát mobilní hry je ideální pro oslovení skupin, ke kterým klasická osvěta nepromlouvá dostatečně efektivně, jako jsou například děti a teenageři. 

Chtěli jsme vytvořit hravý nástroj, který zábavným a snadno stravitelným způsobem zprostředkuje široké veřejnosti kontakt s různými subtypy OCD a skrze jejich vlastní herní zážitky jim vysvětlí, jak fungují. Lidem, kteří mají mírné nebo středně těžké příznaky OCD, by pak měla hra také pomoci je zmírnit díky principům kognitivně-behaviorální terapie zabudovaným v herních mechanikách. V mobilních hrách i KBT se pracuje s postupným progresem, učením a negativní i pozitivní motivací, tohle spojení proto bylo nasnadě.

Samotnou OCD jsme pak zvolili kvůli osobní zkušenosti. V mládí jsem si sám prošel obdobím s obsesemi a kompulzemi a na vlastní kůži poznal, jak nepříjemný je ten stav, kdy člověka něco takového trápí, ale sám tomu vůbec nerozumí a nemá ponětí, na koho se obrátit pro pomoc.

Má už vaše firma zkušenosti s aplikacemi nebo hrami určenými pro zdravotnictví?

Tenhle herní projekt pro nás byl první vlaštovkou, ale s kolegy z Pixelfieldu jsme se už pustili do dalších aktivit zaměřených na pečovatelské využití pod hlavičkou nového týmu Flying Kale. Společně jsme vytvořili aktivizační nástroj Kaleido, který přináší seniorům v domovech virtuální zážitky dělané jim přímo na míru pro udržení dobré psychické i fyzické kondici. A u těchto projektů se rozhodně nezastavíme. Už během letošního roku chceme přivést na svět další produkt v oblasti péče a rehabilitací. Tady totiž cítíme, že má naše práce opravdu velký smysl.

Jak hra nyní vypadá?

Projekt odstartoval loni v dubnu a do konce roku jsme zvládli vybrat námět a herní žánr, vytvořit design, vyvinout první verzi hry a sesbírat první zpětnou vazbu od pacientů Národního ústavu duševního zdraví. Nyní probíhá druhá fáze vývoje, na jejímž konci už budeme mít v ruce finální produkt – veřejně dostupnou hru pro Android i iOS odladěnou podle zpětné vazby od pacientů NÚDZ. Už teď si ale mohou naši interní testeři kupovat stroje, posilovat tým a vytvářet další receptury limonády – námětem hry je totiž limonádový tycoon.

Kdy bude hra spuštěna?

Spuštění plánujeme na první polovinu května a čtenáři OCD NETu se o něm určitě včas doví. Stejně jako široká veřejnost skrze naši doprovodnou mediální kampaň. 

Jak se mohou do testování hry zapojit čtenáři OCD NETu?

Hru sice spouštíme až v květnu a hlavní fáze testování začne v jeho druhé polovině, ale už teď srdečně zveme všechny zájemce o náš projekt k předběžné registraci skrze tento formulář. Některým z nich bychom mohli v případě zájmu umožnit přístup do testovací verze hry už teď, abychom získali více zpětné vazby pro finální úpravy. V květnu se pak spustí sběr dat, kdy budou účastníci studie hrát naši hru a k tomu nám dvakrát vyplní online dotazník. A věříme, že se u toho nejen pobaví, ale také si třeba hravým způsobem zmírní své obsese a kompulze.

Rozhovor s Pavlou Stopkovou

Ptá se Marek Háša, a na jeho dotazy odpovídá Pavla Stopková, lékařka 1. oddělení Národního ústavu duševního zdraví, kde se hra během svého vývoje již testuje:

Jak vnímáte obsedantně kompulzivní poruchu v kontextu jiných psychických potíží?

Obsedantně kompulzivní porucha je podle mě stále nedostatečně zodpovězenou výzvou moderní psychiatrie. Přes mnoho účinných léčebných postupů, od farmakoterapie přes kognitivně behaviorální terapii po neurochirurgické zákroky, je to stále ne zcela snadno léčitelná porucha. Dosud je v evropské psychiatrické klasifikaci řazena mezi úzkostné poruchy, které jsou vnímané jako méně závažné v porovnání s velkými duševního poruchami typu schizofrenie nebo bipolární poruchy. A přitom může být dopad rozvinuté a chronické obsedantně kompulzivní poruchy podobně závažný a ničivý jako u těchto „velkých“ duševních poruch. A ve společnosti se o ní málo ví a málo hovoří.

Proč jste se pustili do spolupráce s firmou Pixelfield?

Návrh vytvořit hru na mobilní telefon se zabudovanými expozicemi mě zaujal, protože nabízí způsob oslovení mladých lidí, kteří bojují ještě s poměrně mírnými příznaky, a za normálních okolností by léčbu a asi ani bližší informace nehledali. Pokud se o podstatě svých vtíravých myšlenek a nutkavého chování dozví brzy, mohou se s nimi snadněji naučit nakládat jinak, tak, aby jim neovlivňovaly a neničily život.

Zároveň se tato možnost spolupráce objevila ve chvíli, kdy jsme začali sbírat první výborné zkušenosti s expozicemi ve virtuální realitě v projektu, který v NUDZ vede tým Mgr. et Mgr. Ivety Fajnerové, PhD. Naši pacienti díky tomuto projektu exponují, tedy vystavují se svým nepříjemným spouštěčům, v takzvaném virtuálním domečku, a my vidíme, jak velké výhody a pokroky pro ně propojení kognitivně behaviorální terapie a nových technologií přináší.

Další důležitou okolností pro mě bylo velké nasazení a nadšení, s jakým Marek Háša projekt prezentoval, a dosavadní úspěšné projekty firmy Pixelfield.  

Jaké jsou ohlasy pacientů na vznikající hru?

Ohlas je velký. Pacienti, kteří hru zkoušejí, jsou nadšeni z toho, že se něco takového vyvíjí právě pro pacienty s obsedantně kompulzivní poruchou. Jsou vděční, že na jejich potíže někdo myslí. A také oceňují, že forma hry na mobilním telefonu jde přímo proti stigmatizaci jejich potíží, protože využívá přitažlivé moderní technologie.

Proč je podle vás spojení her a kognitivně-behaviorální terapie vhodné? 

Spojení her na mobilním telefonu a kognitivně behaviorální terapie vnímám jako vhodný nízkoprahový způsob edukace o charakteru obsesí a kompulzí i o tom, jaké přístupy pomáhají se s nimi účinně potýkat. Stáhnout hru a vyzkoušet ji je jednoduché a rychlé. Mnohem těžší je vyhledat a koupit příručku a pak se jí prokousávat. Hra také umožňuje dobré měření reakcí na zabudované podněty neboli spouštěče a podporu postupného učení smysluplnějších, zdravějších reakcí. A v kognitivně behaviorální terapii měříme rádi a co nejvíce, protože přesné informace jsou důležitým podkladem pro léčbu a hodnocení její účinnosti.

Ohledně OCD koluje mezi lidmi velké množství miskoncepcí a mýtů. Jaké jsou podle vás ty nejrozšířenější nebo nejvíce škodlivé?

Mnoho našich pacientů se obává, že jsou jediní, kdo se s nepříjemnými nutkavými myšlenkami nebo chováním potýkají. Často se za ně stydí, proto se je snaží skrývat, nemluví o nich, navenek se snaží předstírat, že v jejich mysli neexistují. Někteří lidé se zdráhají i vyhledat odbornou pomoc. Buď si neuvědomují, že jde vlastně o léčitelnou poruchu, nebo se obávají, že by jim psychiatr sdělil, že je s nimi něco hodně špatně, třeba že jsou blázni a patří do blázince. A to máme hned dva velké omyly – zaprvé je obsedantně kompulzivní porucha relativně častá nemoc, její celoživotní výskyt v populaci je 1-3 procenta. To znamená, že je zhruba dvakrát častější než například schizofrenie, o které se přitom mluví a píše více.  A zadruhé, obsedantně kompulzivní poruchu lze poměrně účinně léčit, a čím dříve se začne, tím lépe.

Neboli, pokud se Vás obsedantně kompulzivní příznaky týkají, nezoufejte, nejste v tom rozhodně sami. Jde o potíže, které jsou známé a které umíme léčit.

Jaké první kroky byste poradila člověku, který zrovna zjistil, že pocity a rituály, které jsou součástí jeho života už dlouho, jsou vlastně příznaky OCD? A budete doporučovat to stejné i hráčům této nové hry?

To, že vaše nutkavé myšlenky působí přesvědčivě, neznamená, že je musíte poslouchat a vykonávat všechny kompulze a rituály. Problémem nejsou vaše myšlenky jako takové, přestože mohou být mnohdy nepříjemné, trapné, nechutné nebo hrozivé. V dobré víře, že děláte to nejlepší, co lze, jste ale kvůli nim začali měnit svoje chování, ustupovat jim, dělat kvůli nim kompulze a rituály. Takové chování pak vaše potíže upevňuje, přestože to nemáte v úmyslu a nejste si toho zpočátku ani vědomi. A tady je šance, jak z takového bludného kruhu ven – protože svoje chování můžete měnit.

Naše hra vám v tom může pomoci. Někomu to bude stačit, a pro někoho to bude alespoň povzbuzení, že hledání pomoci nemusí být tak těžké, jak se obává.

Pokud vás projekt hry s tematikou OCD zaujal, srdečně vás zveme k účasti v testovací studii – zatím se stačí během minuty registrovat pod tímto odkazem. Každý participant nám velmi pomůže ve snaze přispět originálním způsobem k osvětě a detabuizaci OCD.

Prelož web do slovenčiny »

Omlouváme se, ale tento fragment nelze kopírovat